Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen

elek wagen 2019

Elektrische auto’s verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 tot 28 procent meer dan een dieselwagen, klinkt het in de studie, die vandaag door het Ifo-instituut in München vrijgegeven werd.

Voor de winning en verwerking van lithium, kobalt en mangaan voor de batterijen is veel energie nodig. Een batterij voor een Tesla Model 3 belast het klimaat met 11 tot 15 ton CO2. Bij een levensduur van tien jaar voor de batterij en een jaarlijks gebruik van 15.000 kilometer, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer, berekenden de wetenschappers Buchal, Hans-Dieter Karl en Hans-Werner Sinn.

Daarbij komt vervolgens de CO2-emissie voor de elektriciteit. In werkelijkheid stoot de Tesla dan tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit, en daarmee duidelijk meer dan een vergelijkbare dieselwagen van bijvoorbeeld de Duitse luxewagenbouwer Mercedes.

Dat de Europese politiek elektrische wagens als zero-emissievoertuigen beschouwt, wordt door de onderzoekers dan ook bekritiseerd. De vanaf 2030 voorgeschreven CO2-grenswaarde van 59 gram per kilometer zou overeenkomen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100 kilometer en is volgens de wetenschappers “ingenieurtechnisch onrealistisch”.

Door die nieuwe grenswaarden moeten autobouwers voortaan een groot deel van hun auto’s met elektrische aandrijving verkopen. “Voor het klimaat zou het echter beter zijn om met methaan (aardgas) aangedreven verbrandingsmotoren in te zetten. De CO2-uitstoot daarvan is nog een derde lager dan die van een dieselmotor”, aldus de wetenschappers.

 

Bron: Msn com

admin Autowereld

Ben jij nog mee? “Minder diesels zorgen net voor méér CO2”

De CO2-uitstoot van personenwagens is na een jarenlange daling vorig jaar opnieuw gestegen, in België zelfs met 4%. De reden? “We vervangen diesels door benzineauto’s, terwijl die fors meer CO2 uitstoten”, aldus docent autotechnologie Mark Pecqueur.

Jarenlang ging het in Europa de goede weg op, qua uitstoot van CO2 of koolstofdioxide. Maar cijfers van het onafhankelijk Europese onderzoeksbureau JATO tonen nu aan dat na een jarenlange daling de CO2-emissie vorig jaar met 2,4% steeg, nadat er in 2017 al een zeer kleine stijging was opgetekend. Voor België gaat het zelfs om een stijging met 4%, wat het in Europa de op een na slechtste leerling van de klas maakt.

De stijgende curve verbaast, gelet op alle beleidsmaatregelen om de luchtvervuiling door autoverkeer een halt toe te roepen. Maar die verbazing leeft niet bij specialisten.

“Er is vandaag veel campagne tegen dieselauto’s, waardoor veel mensen op een benzinewagen overschakelen, maar velen weten niet dat benzinewagens fors meer CO2uitstoten”, zegt Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More hogeschool. “Bovendien zijn vandaag SUV’s bijzonder populair, de stedelijke terreinwagen. Maar doordat die wagens groter en zwaarder zijn én meer luchtweerstand opwekken, is hun uitstoot hoger dan bij een gewone benzinewagen.”

Alleen in landen waar vorig jaar veel elektrische of hybride wagens werden gekocht – Noorwegen, Nederland en Finland – daalde de CO2-uitstoot.

Pecqueur roept daarom beleidsmakers op genuanceerder om te gaan met het antidieselverhaal. “Want recente dieselmotoren van Euro 6 Temp halen vandaag ongeziene resultaten qua uitstoot.”

Onderzoeksbureau JATO onderzocht ook per automerk welke constructeur met zijn modellen voor de minste CO2-uitstoot zorgt. Goud is daarbij voor Toyota, met een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer. Daarna volgen Peugeot en Citroën. Hekkensluiters zijn Volvo, Mazda en Mercedes, die laatste met een gemiddelde uitstoot van bijna 140 gram per kilometer.

 

Bron nieuwsblad 19/03/2019

Daarom is ‘wijkopenautos.be’ niet per se de beste keuze

Het online platform ‘wijkopenautos.be’ is een snelle manier om een auto te verkopen. Je maakt online een berekening van de waarde van je auto en je gaat vervolgens naar een verkooppunt waar je het voertuig effectief kan verkopen. Maar de prijs die je online krijgt, verschilt vaak sterk van de finale verkoopprijs. Dat leidt tot frustraties bij consumenten en de federatie van de autosector.

Online taxatie is altijd een schatting

Je auto online taxeren is een koud kunstje. De online rekenmodule van wijkopenautos.be zit goed in elkaar. Je hoeft dus geen computerkenner te zijn om een prijs te berekenen. Maar de prijs die je via die online module maakt, is gebaseerd op schattingen. Je geeft een aantal kenmerken in en de computer maakt op basis van die gegevens een statistische berekening van de waarde van je auto.

De prijs die je dan te zien krijgt, is vaak aanvaardbaar of boven je verwachtingen. Maar het is niet de prijs die je uiteindelijk voor je voertuig zal krijgen. Want ‘wijkopenautos.be’ doet niet aan online verkoop. Als je je auto echt wil verkopen, moet je naar een verkooppunt. En daar zal je auto nogmaals getaxeerd worden. Dit keer door een personeelslid van ‘wijkopenautos.be’. En de prijs die je dan krijgt, is in de meeste gevallen (veel) lagerdan de prijs die je online te zien kreeg.

Die online prijsberekening is als een honingpot om consumenten naar hun verkooppunt te lokken.

Pieter Van Bastelaere, Traxio

Waarom verschilt de prijs?

De online taxatie is dus gebaseerd op een aantal algemene kenmerken. Zo zal bijvoorbeeld elke Opel Astra uit 2008 met een gelijkaardige kilometerstand en motorinhoud quasi dezelfde prijs opleveren bij de online prijsberekening. Ongeacht de schade aan de carrosserie. En dat is precies waar het schoentje wringt. Want in een verkooppunt zal het personeel van ‘wijkopenautos.be’ grondig speuren naar sporen van schade, krassen en deuken.

De auto wordt na de keuring meteen online aangeboden aan het netwerk van opkopers. Binnen de 10 minuten krijg je het hoogste bod als verkoopprijs. En die prijs ligt dus vaak een stuk lager dan de online prijs. Je kan het bod wel een paar dagen laten openstaan. Het kan zijn dat er nog een hoger bod binnen komt. Maar je moet wel binnen de 5 dagen beslissen én verkopen. Na 5 dagen vervalt de taxatie. Als je dan wil verkopen, moet je opnieuw een taxatie laten uitvoeren

Het Duitse moederbedrijf AUTO1 Group maakt zich sterk dat de online rekenmodule in beide richtingen kan afwijken. En het bedrijf ontkent dat de online rekenmodule misleidend is voor klanten. Bovendien wordt elke auto volgens dezelfde standaarden gekeurd in een verkooppunt. Dus elke klant krijgt dezelfde behandeling.

Autosector is niet blij met grote afwijkingen

Traxio, de federatie van de autosector, voelt bij haar leden ongenoegen over de manier van werken van ‘wijkopenautos.be’ en andere online platformen. “Het feit dat de online prijs zo sterk verschilt van de finale prijs, is nooit goed. Zo krijgen klanten het idee dat de hele sector zo werkt.”

De federatie wil daarom benadrukken dat zo’n online verkoopplatform dus niet altijd de beste keuze is. “Je moet altijd blijven vergelijken. Tik de kenmerken van je auto (merk, bouwjaar, model) ook een keer in op Google. Je krijgt dan meteen een prijsindicatie te zien voor jouw auto. Dan kan je meteen inschatten of je bij ‘wijkopenautos.be’ of andere platformen een goeie prijs krijgt.”

En ook bij klassieke garagehouders prijs vragen, kan iets opleveren. “Zeker als je een nieuwe auto wil kopen, loont het de moeite om te horen wat jouw garagehouder voor je oude model wil geven. Je krijgt vaak extra voordelen bij je nieuwe aankoop of een gunstige overnamepremie.”

Bron Radio 2 28/11/2018: